Kotiäitiys syö minut elävältä

Mulla on jo jonkin aikaa ollut kamalan turhautunut olo. Ikää on pian 21 vuotta ja alla on edelleen vain peruskoulu. Ei päivääkään ammattikoulua tai töitä. Meidän lapsetkin kasvaa toisten verorahoilla, ainakin osittain. Tunnen jopa välillä olevani aivan ihmiskunnan pohjasakkaa.

Oon ollut kotona pian viisi vuotta, siitä 4,5 vuotta lasten kanssa. Ja nyt on tullut pää niin täyteen tätä kotona oloa. Mun sielu huutaa töitä tai jotain muuta edistystä elämään kuin lapset. 
Opiskelu on varmasti se seuraava ja järkevin siirto. Mutta päiväopinnot kaatuvat raha-asioihin ja iltakoulu takkuaisi Nikon mahdollisten iltavuorojen kanssa. Oppisopimuspaikkaa olen yrittänyt metsästää niin kuin pupu porkkanaa, mutta ei sitä paikkaa täältä Pohjanmaalta tunnu heruvan. Jotenkin oon siis aivan hukassa, että mitä nyt?
Kamala hinku olisi päästä etenemään elämässä, mutta kaikki tuntuu hankaavan vastaan. Se turhauttaa. Olin jopa niin epätoivoinen, että hain töihin myyntineuvottelijaksi, vaikka vihaan soittamista. Varsinkin kaikki viralliset puhelut on yhtä tuskanhiessä lillumista. Ilmeisesti mun soittoviha paistoi tarpeeksi hyvin haastattelussa läpi, kun ei sieltä kuulunut enää mitään, vaikka lupasivat ilmoitella. Ehkä parempi näin. Omalla kohdalla nään kuitenkin tärkeäksi sen, että työ on sellaista mikä oikeasti kiinnostaa.

Toisaalta kyllä mua myös suuresti pelottaa se hetki kun pääsenkin jonnekkin ja lapset on laitettava hoitoon. Osaako joku muu varmasti huolehtia ja hoitaa mun lapsia yhtä hyvin kuin minä? Ja ylipäätään vähän pelottaa se stressin määrä mikä siinä varmasti on, kun pitää hoitaa lapset päiväkoteihin, omat koulu/työjutut ja sitten on vielä se kotikin pidettävä kasassa. Mutta niin vaan ne muutkin siitä selviää. Uskon, että tälle mun ontolle päälle töihin pääsy olisi pelastus. Onhan lasten kanssa sinänsä rentoa olla vaan kotona ilman kiirettä, mutta ei sitäkään ikuisesti jaksa. 
Nyt mulla on se raja tullut vastaan.



Saa vinkata jos joku tietää Pohjanmaalla paikan joka voisi ottaa töihin lähihoitajan oppisopimuksella! :)

25 kommenttia

  1. Kannattaa kokeilla Vaasan kotihoitoa :) Varsinkin alue 3:lla on pulaa työntekijöistä, niin varmasti voisi saadakin oppisopimuspaikan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo sinne en ookkaan vielä soittanut, kun tuo kotihoito vähän mietityttää. Mutta täytyy varmaan jos ei muualta löydy. :)

      Poista
    2. Kotihoito on kiva paikka! Oon työskennellyt siellä nyt 4 vuotta ja oon vaan vuoden sua vanhempi, eli hyvin sopii myös meidän ikäsille se työ :D kannattaa kokeilla, voihan sieltä jäädä pois jos ei oo oma juttu!

      Poista
  2. Eikö opintotukea yms saisi suunnilleen samanverran, kun kht? 🤔

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Opintotuki on vain 250e. Siihen sitten vielä tulisi kaikki päiväkotimaksut kolmesta lapsesta.
      Mä saan kht tällä hetkellä vajaa 500e.

      Poista
    2. Ootteko siis ottanu selvää paljonko ne maksut olisi teidän oletetuilla tuloilla (eli sun opintotuki ja Nikon palkka)? Varhaiskasvatusmaksuthan riippuu perheen tuloista ja pienituloisia varten on olemassa nollamaksuluokka (eli ilmainen päivähoito).

      Poista
    3. Joo siis voihan se olla, että ei meille välttämättä maksaisi paljoa tai mitään.

      Mutta mä en henkilökohtasesti selviäis sillä, että rahaa tulisi vajaa 250e/kk. Ei sillä ja Nikon palkalla elätettäis 5hlö perhettä. :/ toimeentulotukikin vaatii sen lainan, enkä haluaisi velkaantua yhtään enempää.

      Poista
  3. Ymmärtääkseni kehitysvammapuolelle ja yksityisille pääsee helpommin? Ja esim jos pääsee hoiva-avustajaksi(ei tarvi koulutusta) tai työkkärin kautta työkokeiluun on paremmat mahdollisuudet saada kyseisestä paikasta oppisopimus. Toivottavasti löydät paikan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yksityisille oon pääasiassa soitellutkin, mutta täytyy vaan jatkaa yritystä😊 Työkkäriin en pääse koska olen alle 25v, eikä ole tosiaan mitään ammattia alla. Pääsisin jos olisi edes yksi ammatti tai sitten pitäisi olla kaksi hylkäävää päätöstä kun on hakenut kouluun, että voisi päästä työkkäriin. Jos on siis alle 25v.

      Toivotaan! :)

      Poista
  4. Niinkuin sanoin kun kävin siellä teidän luona viimeksi, burger kingistä saisit sataavarmasti työpaikan, ja siellä on hyvä kun voi vaihtaa ja toivoo työajat �� toki se ei oo sama ala kun lähihoitaja mutta ��

    Ja ps. Jos sä mollaat ittees siitä että oot vasta 21v ja sulla on vain peruskouluu.. no. Mä täytän maanantaina 26v. Eikä mullakaa oo muuta koulutusta kuin peruskoulua �� joten no worries hani ❤

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niiin, se vaan ei ehkä oo ihan sitä omaa alaa. Mutta jos oikeen epätoivoseks vaivun niin voin koittaa :D
      Mitää, mut sä oot kyllä ainakin opiskellu? Miks muistin, että sulla ois merkonomin paperit? :D
      Ihana♥️

      Poista
    2. Haha, joo oon ollut kokki koulussa sekä artesaanin puolella mutta lopetin niitä kesken, tyhmä kun olin :D haha.

      Poista
  5. Käykö teiän isoimmat lapset esim avoimessa kerhossa? Nekin rytmittää kivasti päiviä, ja ainakin täällä Oulussa on tosi huiput avoimet varhaiskasvatukset.:) Tsemppiä työnhakuun! Ja samaa mieltä, ei kotona oloakaan ikuisesti jaksa, itse palasin töihin nyt kun lapsi oli 1,5v. Tuntuu että olen taas ”herännyt henkiin” itkuisen vauva-ajan jälkeen, kun on saanut päiviin muutakin sisältöä..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jade kävi, mutta joutui lopettamaan kun kunta vaihtui. Täällä ei avointa kerhoa ole. Yhdessä ollaan sitten välillä käyty noissa avoimissa päiväkodeissa. :)

      Kiitos tsempeistä! Eiköhän se työelämä vielä joskus eteen tuu😁
      Tuota henkiin heräämistä odotellessa ;)

      Poista
  6. Heips, sattumalta löysin blogosi ja nyt on pakko kommentoida, täytin pari päivää sitten 23 ja tossa noin puoli vuotta sitten iski se epätoivo että en jaksa enään tätä kotiäitielämää, ja halusin niiin kovasti työelämään, opiskelemaan jnejne olin jo sillon ollut kotona 2 lapsen kanssa 5 vuotta. Mutta.. tein positiivisen raskaustestin, eli nyt on tulossa kolmas lapsi, ja koulua käyn etänä,vaikka nyt opiskelut ovat tauolla raskauden ja jaksamisen takia. Aloin myös kirjottamaan blogia, ruotsiksi kylläkin koska se on mun äidinkieli. Mutta halusin vaan lähettää terkkuja että et ole yksin.

    T. Julia, nouw.com/trebarnskaos ( kolmenlapsenkaaos) ��

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tää epätoivo on kyllä hermoja raastavaa!
      Onnea kolmannesta! :)
      Harmi kun en osaa ruotsia, muuten olisin ehdottomasti alkanut seuraamaan blogiasi :D

      Poista
  7. Vinkki! Ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi. Se työmarkkinatuki on edes vähän enemmän kuin kotihoidontuki. Itse en aikoinaan tätä tajunnut ensimmäisen lapsen kanssa raha-asioiden kanssa tuskaillessa. Ja mahdollisesti työkkärin kautta tulee sellaisia työtarjouksia ja koulutuksia, joita ei muuten löydä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En pääse työkkäriin, koska olen alle 25v, eikä mulla ole mitään ammattia alla.. :/

      Poista
    2. No kannattaisiko sun nyt sit hakea kahteen kouluun, joihin et tule pääsemään, niin saisit ne "kaksi hylkäävää päätöstä" ja pääsisit työkkärin asiakkaaksi? Yhteishakuhan on nyt meneillään ja esimerkiksi valitsemalla kaksi ammattikorkeakoululinjaa joihin on pääsykoe ja käymällä pääsykokeessa vain piirtelemässä kukkasia, tuskin on vaaraa päästä sisään.

      Poista
  8. Opintotuessa on huoltajakorotus niin se on 325€. Päivähoitomaksussa ei oteta opintotukea tulona huomioon, ja vasta valmistuneen diplomi-insinöörin 2700€/kk tuloilla hoitomaksu 0€ :) lisäksi on asumistuki, siinä toki tuloraja. Vähällä pärjää, kun haluaa. Me on eletty kahden hengen opintotuella kolme vuotta, ilman lainaa. Toki ei ollut vielä lapsia, ja nyt yhden palkalla ja kotihoidontuella, yksi lapsi on. Asumiskulut on 800€ ja säästöön menee 1000€/kk. Elämä on valintoja :) tsemppiä, kyllä sulle löytyy se oma opiskelu- tai työpaikka! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Opintotuessa ei ole huoltajakorotusta. 250€ kk toisen asteen koulutuksessa, verojen jälkeen 225€.

      Poista
    2. Opintotukeen tuli 75€:n huoltajakorotus vuoden 2018 alusta. Alaikäisen lapsen opintotukea saava huoltaja saa korotuksen automaattisesti.

      Poista
    3. No ei mulla vaan mitää huoltajakorotuksii näy opintotuessa, että en nyt sit tiiä onko niitä edes ollenkaa :D Ja ihan viime syksystö asti opiskellu yhden lapsen äiti

      Poista
    4. Se on vain amk opiskelijoille

      Poista

Kiitos kommentista!